ARAÇ DEĞER KAYBI NEDİR? NASIL TALEP EDİLİR

Araç değer kaybı, meydana gelen trafik kazası neticesinde, kaza geçiren aracın bundan sonraki süreçte kazadan sonra ne kadar tamir edilmiş olursa olsun ikinci el piyasasındaki ekonomik değerinde meydana gelen düşüşü ifade eder.

Araç değer kaybı kazaya karışan ve kazada kusurlu olan tarafın zorunlu trafik sigortasından karşılanır. Kısmi kusur var ise karşı kusur oranında istemde bulunmak mümkündür. Kazada kusurumuz yok ise değer kaybının tamamını talep edebiliriz. Ancak misal % 25 kusurumuz var ise ve değer kaybı 10.000 TL ise, 7500 TL talep hakkımız olacaktır. Eğer meydana gelen trafik kazasında kusurun tamamı bize ait ise herhangi bir talep hakkımız olmayacaktır.

Araç değer kaybı için sigortaya başvuru zorunludur. Karşı tarafın zorunlu trafik sigortası şirketine başvuru dilekçesine kaza tespit tutanağının, hasar tespit tutanağının, kaza sonrası her açıdan hasarı gösterir fotoğrafların, aracın ekspertiz raporunun, araç ruhsatının, aracın tamir edildiği servisten alınan döküm ve faturaların eklenmesi gerekir.

Araç değer kaybı talepleri 2 yıllık zamanaşımına tabidir. Değer kaybının talebi için kazaya % 100 sebebiyet veren taraf olmamakla birlikte aynı zamanda aracın hurdaya çıkmamış olması gerekmektedir. Zira bu durumda zaten aracın değeri kaskodan karşılanacaktır. 2021 yılı öncesindeki değer kaybı başvuruları için aracın 36 yaşından küçük olması ve km’sinin 165.000 den az olması şartları aranırken artık bu şartlar kaldırılmış olup kusur olmaması,hurda-çekme belgesi olmaması ve pert kaydı olmaması şartları sağlandığı takdirde kaza nedeniyle araçtaki değer kaybı talep edilebilecektir.

Değer kaybı hesabında aracın hasar geçmişi, markası, modeli, trafiğe çıkış yılı, kilometre ve üretim yılı, değişen hasarlı parçaları dikkate alınır. Değer kaybı talebinde araçtaki hasarlı parçanın daha önce hasara uğramamış olması, onarım veya yenileme işleminden geçmemiş olması ve kazadan önce başka bir kaza nedeniyle hasar kaydının bulunmaması gerekir.

Değer kaybı başvurularında sigorta şirketi başvuruyu değerlendirmeden itibaren 8 gün içerisinde ödeme yapmalıdır. Sigorta şirketine başvuru sonrasında başvuru 15 gün içerisinde çözümlenemez veya olumsuz cevap verilir ise Sigorta Tahkim Kurulu’na başvuru yapmak mümkündür. Sigorta Tahkim Kurulu uyuşmazlığı en fazla 4 ay içerisinde çözüme kavuşturur. Bu sebeple değer kaybı taleplerinde tahkim kuruluna başvuru sınırlarına uyarak Sigorta Tahkim Kurulu’na başvurarak talep etmek süreci kısaltabilir.

Sigorta şirketi az ödeme yapar, hiç ödeme yapmayarak başvuruyu reddeder veya başvuruya cevap vermez ise uyuşmazlığın çözümü ve tazmini için arabuluculuk başvurusu sonrasında dava açılması da mümkündür. Kazaya sebep olan karşı tarafa dava açılacak ise davanın Asliye Hukuk Mahkemesi’nde açılması gerekir. Kazaya sebebiyet veren karşı tarafın sigorta şirketine de dava yöneltilecek ise davanın Asliye Ticaret Mahkemesi’nde açılması gerekir. Tek taraflı kazalarda değer kaybı başvurusu yapılması mümkün değildir.

Araç değer kaybından Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortasının sorumlu olduğu üst sınırı aşmaması halinde varsa ihtiyari mali mesuliyet sigortacısı, işleten sıfatından dolayı araç maliki, kazaya neden olan araç sürücüsü(o an kullanan kimse) sorumlu tutulabilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir